Када се данас изговори ријеч жвакалица, обично се помисли
на жвакаћу гуму, која је омиљена међу младима, а све више и међу угледним људима.
Жвакаћих гума има на стотине врста, од оних првих, када су се негдје на америчким
и европским градским улицама појавиле и убрзо преплавиле читав свијет. Без тих жвака
скоро да се не би могао замислити модеран имиџ младих, који се извођењем разних
гримаса и покрета устима чине чуднијима и привлачнијима, и поред тога када је потпуно
„сажваћу" баце на асфалт или било гдје на под, столицу, само нека је што арогантније,
прљавије и одвратније. Некада се и намјерно потура другима да се за жваку залијепе,
а гуму је тешко скинути са одјеће, па се може остати без нових панталона или сукње,
нарочито на то требају да пазе учитељице, средњошколски
а поготово универзитетски професори. У Шведској, кажу, да су за бацање жваке на улици
казне ригорозне и нема их на улици ни на јавним мјестима. Нисам био тамо, али то
је Шведска.
Много
прије, од 1800. године на овамо, а можда још раније, ријеч „жвакалица" у нашем
језику је означавала сасвим нешто друго, али ако пажљиво погледамо око себе, њен
тадашњи смисао обиљежавања нечега није се ни до дан данас изгубио; насупрот, добила
је значајну улогу и удомаћила се као друштвена појава без које се ништа не може
урадити ни постићи.
Ево шта је о томе забиљежио
Вук СТЕФАНОВИЋ КАРАЏИЋ.
„Приповиједа се да су некаки Турци, зликовци, пошто
их људи почасте, искали још да им плате жвакалицу, то јест што су се трудили и жвакали.
И сад, кад ко којешта има много, рече му се: „Још да ти иштем жвакалицу!"
Ипак, жвакалица није од Вукова
записа до данас изгубила свој крајњи смисао и значење, као и много прије његова
записа. Само што су се улоге промијениле, па нису више некаки Турци него некаки
Срби који, кад све имају и све им даш, са чашћу међу првима да буду, још ишту да
им се плати „жвакалица".
Какво вријеме?!
Научили наши људи свашта,
и не само да ишту него да и отимају и преко мјере узимају, па је жвакалица постала
општедруштвено понашање, али ми то, обични људи, нисмо знали, и увијек изнова вјерујемо
да ће доћи нека нова времена, гдје ће народ добијати жвакалицу и не удјељивати.
Вријеме, дакле, пролази, жвака „бубли гуме" и
даље се жваће, а наопака људска ћуд остаје!
Жвакао не жвакао „жвакалица" траје и не
застаријева.
© by Savko PEĆIĆ PESA
© by Savko PEĆIĆ PESA
Нема коментара:
Постави коментар