петак, 25. септембар 2009.

МОБЕ

МОБЕ

Мобе су заједнички радови на селу. Организују се обично кад треба брзо склонити љетину са њиве. Најчешће је то скупљање сијена с откоса, пшенице или других врста производа на земљи. Углавном ради се о љетини, која не може остати на њиви да кисне након доброг исушивања на сунцу и вјетру.
Пред наоблачење и јаку грмљавину све комшије се сјате без позива на њиви домаћина који треба да склони сијено. Ради се брзо, како би се сијено ставило у пластове или у навиљке.
На мобама учествује више радника, углавном оних из најближег комшилука. Учешће у моби се не наплаћује, него враћа по потреби комшијском домаћинству. Данас је ријетко сусрести више људи како ради на њиви. Техника обраде земље и сакупљање производа је машински,а ручни рад се мање практикује.
Заједничког рада и помагање комшија једни другим још увијек има, али у том раду све је мање мушкараца. Остале су само жене, које се организују и обаве један посао заједнички, како би помогле једна другој.

Tekst i fotografije: © by Savko PEĆIĆ PESA

4 коментара:

  1. нудиш нам један диван примјер међусобне помоћи, који се сам од себе подразумијевао, као што је и наша насушна потреба за храном и водом - овакав начин суосјећања са невољама и потребама ближњих, помогао је нашем народу да опстане кроз вјекове и да преброди све кризе... Али, као што и сам кажеш модерно доба потискује полагано све у запећак (да се разумијемо, ја нисам против модрнизације, али не бих волио да она из нас одстрани ту лијепу и важну социјалну функцију...

    ОдговориИзбриши
  2. Хвала пријатељу, али сам мислио да ћеш препознати своју школску пријатељицу професорицу Љубицу Пећић.
    На другој слици, одозго, у гро плану са вилама у руци.
    Поздрав од ње, њене сестре Ружице и свих ових овде.Миољка Мићина, Миланка Живанова,веома се добро сјећају тебе!

    ОдговориИзбриши
  3. Драги пријатељу,

    ја сам са Љубицом прва два разреда основне школе дијелио заједно школску клупу, била је доста мирна, стидљива и вриједна дјевојчица. А кад смо били на ескурзији у Омишу позајмила ми је и новац, јер сам ја имао сасвим мало а као дјечкић и то сам веома брзо „проћердао“. Послије нисам смио да кажем својим родитељима - то се „вукло и развлачило“ једно вријме и ко зна колико би дуго трајало, да једанпут Теодор није „натукнуо“ мом оцу... (посљедице бих прескочио)... У моме сјећању су забиљежене још којекакве „догодовштине“ - неке од ових су помало и тужне. А име њене мајке: Марта, је једно од мојих најомиљенијх женских имена, и да ми се која кћерка родила у марту носила би са сигурношћу то име (Сара ми се родила у априлу...)

    Можда ћеш се изненадити кад ти кажем, знајући да су слике „од нас“ одмах сам тражио познате ликове и - вјеровао или не - Љубицу сам једину и препознао, остали су ми остали недокучиви. Можда се то не би ни догодило, да ја не посједујем фотографије са прославе тридесетогодишњице матуре (добио сам их од такође школске другарице Наде Васлић - Перине сестре... Перо ми их је послао на моју е-маил-адресу).

    ...било би лијепо да их и ти све - првом приликом - од мене поздравиш (морам да ти кажем да се не могу сјетити лика Ружице ни као дјевојчице)...

    ОдговориИзбриши
  4. Nekada su se mobom pravile i kuće i obavljalo još sijaset drugih poslova vezanih za zemlju .Danas je sve to drugačije.Divno je što si nas podsetio na reč Moba,ona je skoro zaboravljena a nekada je puno značila.

    ОдговориИзбриши