Репортажни запис из Осиње
ОСИЊАК ИЛИ ОСИЊА
Подручје које захвата шири реон осињског краја је насељено одавно, али се не зна ко су први досељеници јер о томе нема писаних докумената. У Горњој Осињи постоје направљени од камена надгробни знакови у облику исклесане плоче или стећaка, што је ријеткост на овим подручјима, али и то није детаљно истраживано, већ само узгред у неким књигама поменуто. У народу постоје приче да су се преци овдашњих житеља доселили овдје прије 300 година, и да су са собом донијели православну вјеру и обичаје.
По причама и сјећањима старијих људи, углавном су досељеници долазили из Црне Горе и источне Херцеговине, бјежећи од турског зулума, а и од крвне освете која је владала у то вријеме у Црној Гори. Много касније овај крај се насељавао становништвом испод планине Влашић.
По причама и сјећањима старијих људи, углавном су досељеници долазили из Црне Горе и источне Херцеговине, бјежећи од турског зулума, а и од крвне освете која је владала у то вријеме у Црној Гори. Много касније овај крај се насељавао становништвом испод планине Влашић.
Назив Осиња, по предању, потиче од ријечи „осињак". Други опет кажу да је назив села Осиња настао од ријечи оскудан, јер су нови досељеници дошли на подручје које није баш нудило добре услове за живот. Крчењем шума земља је након извјесног времена постајала све не плоднија, а за примјену агротехничких мјера се није много знало.
Ипак, би се могло рећи да је топоним„осињак" ближи за настанак имена Осиња.
Било како било, ово подручје сада не изгледа баш сиромашно. Земље јесу осредњег квалитета, а људи су вриједни домаћини и унапређују земљорадњу новим достигнућима у тој области, тако да цјелокупни таласасто-брдовити простор више личи на раштркани град него на село.
Ипак, би се могло рећи да је топоним„осињак" ближи за настанак имена Осиња.
Било како било, ово подручје сада не изгледа баш сиромашно. Земље јесу осредњег квалитета, а људи су вриједни домаћини и унапређују земљорадњу новим достигнућима у тој области, тако да цјелокупни таласасто-брдовити простор више личи на раштркани град него на село.
Када и одакле су се Новићи доселили у Осињу, приче нису баш поуздане, само су нагађања да је и њихово поријекло из Црне Горе. Међутим, зуб времена није потпуно уништио трагове на споменицима од камена на којима се може прочитати да је неки од Новића сахрањен у гробницу са годином 1900, што је ипак веома давно. Због оштећености не може се тачно установити да ли је 1900. или 1790. година. Свакако, ради се о веома старом споменику и свједоку једног од предака осињских, а неки кажу да су то гробови Планинчевића предака.
Овај споменик је много интересантнији из разлога што га је дрво-липа временом прихватила у загрљај и као да не да, да се одатле помјери или потпуно ишчезне.
Око цркве је некада било гробље, на коме се већ одавно не сахрањују мртви, што је знак да је било попуњено и да се морало одатле премјештати. На већој површини стоје још многи разбацани камени крстови.
Црква, која је много пута рушена и обнављана, као и споменик обгрљен стаблом липе, говоре о сталној постојаности вјере у Бога овдашњих мјештана. Стабло липе је било потпуно труло и након једне јаче олује и удара грома је пало, да би из остатака пања почело опет нагло да се обнавља. Тако живот липе и постојаност камена са крстом се одржавају и даље надвладавају времена и силе природе, не дајући да се заборави давнина, именом уклесана у камену.
Око цркве је некада било гробље, на коме се већ одавно не сахрањују мртви, што је знак да је било попуњено и да се морало одатле премјештати. На већој површини стоје још многи разбацани камени крстови.
Црква, која је много пута рушена и обнављана, као и споменик обгрљен стаблом липе, говоре о сталној постојаности вјере у Бога овдашњих мјештана. Стабло липе је било потпуно труло и након једне јаче олује и удара грома је пало, да би из остатака пања почело опет нагло да се обнавља. Тако живот липе и постојаност камена са крстом се одржавају и даље надвладавају времена и силе природе, не дајући да се заборави давнина, именом уклесана у камену.
Многи који долазе у цркву обилазе овај несвакидашњи призор липе и споменика у загрљају, помоле се Богу, поклоне, питају се да ли је то привиђење неко или Божја воља да се одржи вјечност живота и смрти, и постојаност камена који издржава и биљежи.
Tekst i fotografije: © by Savko PEĆIĆ PESA
Tekst i fotografije: © by Savko PEĆIĆ PESA
El arbol envolviendo la cruz...
ОдговориИзбришиes la vida que supera la muerte.
Recuerdo en la provincia de Misiones, en el Norte Argentino, en las ruinas de las iglesias levantadas por los Jesuitas.
Los arboles envolvieron las columnas,crecieron entonces y fueron conocidos como " corazon de piedra"
Fernando Bonatto, hvala na lijepim riječima i jednom podatku za koji nisam znao.
ОдговориИзбришиPozdrav iz Republike Srpske, BiH.
Divne slike iz tvog kraja svaki me put oduseve, a tvoja sistematicnost i ljubav posebno! Pozdrav, Pesa!
ОдговориИзбришиДраги пријатељу,
ОдговориИзбришии мене је изненадио податак који износи господин Бонато,о сличним појавама „грљења крстова од стране стабала“ у сјеверној Аргентини, као и тумачење да је ово знак „да живот побјеђује (савладава) смрт“...
У тексту помињеш старост споменика (нечиткост 1900. или 1790. год.): споменик је највјероватније из нама ближе прошлости, у Шематизму Добробосанском из 1883. год. стоји податак да су Парохију Осиња чинила два насељена мјеста, Осиња и Церани. Ова парохија је била под јурисдикцијом Тешањског протопрезвитерата. Осиња је имала 134 православна домаћинства са укупно 1116 душа православних Срба, а Церани 61 домаћинство са 507 православних Срба. Парохијална црква је била посвећена Рођењу пресвете Богородице (интересантан податак), а парох је био свештеник Ђорђе Новић (споменик „обгрљен липом“ са слике је подигнут њему у спомен).
Песо, слике су ти веома лепе а и кратак запис о нашему селу је за похвалу. Што се тиче старог гробља, нажалост а и на срамоту оног времена и људи, био сам сведок ломљења споменика. Да нисам био мали и нејак, ножда би и ја учествовао у том вандализму. Можда је управо липа спасила један од тих записа наше прошлости.
ОдговориИзбришиМислим да није људски што се опет сахрањује на том гробљу код оволико осињске земље, која помало остаје и пуста. Јер код правосланог света гроб је светиња ма чији био и велики је грех дирати, а камоли избацивати или премештати кости мртвих.
Леп поздрав.
Ђока